dijous, 31 de març del 2011

Curs de cuina Xarxa-Ciutat Vella

Àlbum de fotos del primer dia del curs de cuina que estem fent a casa la Sílvia i l’Alfred, un espai meravellós,  i que ha organitzat la “Xarxa de Consum Solidari Ciutat Vella”. Les fotos les ha fet la Magdalena Wachowiak, molt bona fotògrafa.




Aquest és l'enllaç de la botiga que ens deixa l'espai i on comercialitzen estris molt interessants de cuina ecològica i eficient, us el recomano!

dimarts, 29 de març del 2011

Amanida improvisada

Avui estic sola a casa. No em ve de gust cuinar però tinc gana. Obro la nevera i el primer que hi veig és una petita carmanyola amb una mica de mill bullit. Perfecte! 


El poso tot al plat i m’inspiro. 

Obro el rebost i veig el pot de tomàquets secs que vaig preparar dissabte, encara no estaran molt confitats però no m’importa, m’agraden tant que ja m’està bé. Del mateix rebost hi trec unes pipes de gira-sol i el pot de gomasio (llavors de sèsam torrat i triturat amb sal). Torno a obrir la nevera i agafo una pastanaga, el pot de la choucroute i ah, si!! descobreixo la mica de maionesa de tofu*que va sobrar dissabte del sopar de Cydonia, obro el pot de les olives i n’agafo quatre. El coriandre fresc,  me  n'oblidava, amb tot això em podré fer una bona amanida.

Primer ratllo la pastanaga directament al plat (avantatges d’estar sola), tallo els dos tomàquets confitats a talls petits, hi poso una cullerada ben bona de choucroute, un grapadet de pipes i una cullerada de maionesa de tofu*. Finalment l’amaneixo amb salsa de soja, un rajolí d’oli, un polsim de gomasio i coriandre fresc, crec que en sóc addicte! i... em disposo a menjar aquesta amanida que, molt em temo,  serà única i irrepetible. Mai no recordo exactament què hi he posat a l’amanida anterior... 

Heu provat la maionesa de tofu? Us l'ha recomano apassionadament! No porta ou i us asseguro que és tan o més bona que la convencional feta amb ou.

Mireu, és tan senzill com agafar un trosset de tofu fresc (l'atre dia me'l vaig fer jo a casa, però això ja són figues d'un altre paner), una culleradeta de miso blanc, un gra d'all i oli d'oliva. Es fa exactament igual que la convencional: es posen els ingredients al got del pimer i es tritura tot fins que emulsioni, l'oli determinarà la quantitat i la textura.

diumenge, 27 de març del 2011

Algunes espècies del meu rebost



Una selecció de les meves espècies
PROPIETATS I USOS DE LES ESPÈCIES


Aquestes són algunes de les espècies que tinc al “meu rebost”. Com podeu veure, la majoria estan en gra, en branca o en fulla, també en tinc en pols. És aconsellable triturar-les en el moment de fer-les servir.
Massala de les meves espècies
La segona fotografia mostra la massala (barreja) que he fet amb aquestes espècies. Les he molt en un molinet de cafè que per sort encara tinc.

Intentaré explicar els usos i propietats d'algunes de les que surten a la foto.



Comí - Cominum Cimunum       

                    

El comí és una espècie que s'usa des de l'època dels egipcis per condimentar els plats. Molt típica en la cuina mediterrània i àrab, es pot usar en gairebé tots els guisats de verdura i  llegums.
Els seus fruits s'assemblen molt a la nostra matafaluga però el gust i l'aroma són molt diferents.

De fet, més enllà de donar gust, el comí també té propietats medicinals i és una planta molt venerada per les seves qualitats, sobretot digestives. Es considera un bon remei estomacal, que obre la gana, estimula la digestió i facilita l'evacuació. Així mateix és carminatiu (elimina els gasos intestinals).



Cúrcuma Curcuma Longa


La cúrcuma és antiinflamatòria, antimicrobiana, antioxidant, carminativa, cicatritzant, diürètica, expectorant, hepatoprotectora... Aquestes són algunes de les propietats que es coneixen de la cúrcuma, espècie d’origen asiàtic que a més és especialment interessant per la seva contrastada capacitat per inhibir el creixement tumoral. Hi ha estudis que relacionen el consum de cúrcuma i la baixa incidència de cáncer de mama i d’Alzheimer a l’India. 

La cúrcuma, sobretot dona color. El seu gust és molt lleuger. És un ingredient indispensable en l’elaboració de curris i massalas.

Canyella Cinnamomum zeylanicum


La canyella és l'escorça del canyeller, de color vermell tirant a groc, d'olor molt aromàtic i sabor molt agradable, de la família del llorer.
A més d'ajudar a la digestió, ser antiinflamatori i tenir propietats antibacterianes, alguns estudis diuen que equilibra els nivells d'insulina, per la qual cosa ajuda a controlar la gana i ajuda a reduir els triglicèrids i el colesterol dolent. 
Algunes espècies amb propietats similars són la nou moscada i els claus d'olor. 

 
CORIANDRE Coriandrum sativum

 

 
El coriandre, és una de les herbes aromàtiques més utilitzades al món tant com a condiment com per les seves propietats curatives. Té un aspecte semblant al julivert, tot i que les fulles són més arrodonides.

A molts llocs usen el coriandre com medicament o remei casolà atribuint-li propietats estimulants, antiespasmòdiques i estomacals. També es masteguen les fulles per combatre el mal alè i esmicolada l’apliquen a les aixelles per evitar la sudoració excessiva. Totes les parts de la planta són comestibles, però generalment s’utilitzen les fulles fresques i les llavors seques. En alguns països se’l coneix com “julivert xinès” o “julivert japonès”. Els fruits madurs secs es fan servir per condimentar i són imprescindibles a la cuina índia, en preparacions com el curri. En alguns països de Llatinoamèrica les fulles s’usen senceres o picades de la mateixa manera que en altres utilitzem el julivert.

dijous, 24 de març del 2011

Amb el menjar no s'hi juga!

Catalunya Caixa ha llançat un nou dipòsit financer anomenat 100% Natural. Aquest curiós nom respon al fet que opera amb aliments, en concret amb el blat de moro, el cafè i el sucre. Eines financeres com aquesta contribueixen a l'especulació alimentària i a l'increment desmesurat del preu dels aliments, un increment que té conseqüències per als consumidors/es de tot el planeta però especialment empeny a la fam i a la pobresa els sectors més vulnerables de la societat.  La crisi alimentària del 2008 ha tornat amb força en aquests mesos que els preus mundials dels aliments estan pels núvols. L'especulació alimentària, com la que promou Catalunya Caixa, ha estat identificada com una de les causes més importants d'aquesta crisi per entitats com el Banc Mundial, l'ONU, la FAO, la Unicef o el Relator Especial per al Dret a l'Alimentació de l'ONU. Veterinaris sense Fronteres, COAG i Mundubat llencen una ciberacció per fer arribar una carta a Caixa Catalunya expressant el  rebuig a la iniciativa i demanant que s'elimini aquest dipòsit.

dimecres, 23 de març del 2011

ANIMEU-VOS!

Fa uns mesos la "Xarxa de Consum Solidari" em va demanar de col·laborar en l'organització del "Intercanvi de sabers i sabors" que enguany forma part de la Fira del Tast de Ciutat Vella. 

Aquest intercanvi no s'havia fet mai abans i he de dir que als primers moments estava una mica espantada en veure la quantitat de feina que s'havia de fer i els pocs que érem per fer-la. Curiosament però, a cada trobada, s'hi anava afegint algú i aquest algú es comprometia a encarregar-se d'alguna cosa en concret i així, mica a mica, s'ha anat perfilant el que en aquests moments ja és gairebé una realitat.

Tenim l'espai i la infrastructura. Hem contactat amb talleristes, farem 9 tallers en total, tots molt interessants, des d'un taller de tissanes amb herbes cultivades per la mateixa persona que farà el taller, fins a un d'algues que pinta molt i molt bé, passant pel que es farà a Mescladís de begudes del món, i de cuina per infants, molt probablement pels mateixos alumnes de l'escola d'hostaleria (us recomano que visiteu aquesta web, on es fa un treball d'economia solidària meravellós, i on hi ha una gent encantadora). També farem diversos tallers de cuina sostenible, creativa, vegetariana, etc.

Ara només falta que us hi apunteu molts i així podrem compartir molts "Sabers i sabors".

Una altra possibilitat és inscriure's i portar un plat fet a casa per compartir en el sopar que farem tots plegats, l'única condició és enviar la recepta del plat que portaràs i, si pots, fer-ne fotocòpies.

Animeu-vos, serà molt divertit i, triem el que triem, aprendrem moltes coses els uns dels altres.

Aquí teniu els enllaços i tota la informació per apuntar-vos-hi. 


FIRA DEL TAST

 






divendres, 18 de març del 2011

El blat i el seitan


Degut a les constants modificacions i desnaturalització que ha sofert el blat al llarg de la història (sempre en benefici d’una major productivitat), moltes persones han generat una intolerància, en molts casos, i una greu al·lèrgia en d’altres.

El blat, en sí, no és que sigui perjudicial, són les manipulacions, no necessàriament genètiques, les que han generat aquestes intoleràncies en els tipus més comuns que hi ha al mercat, no obstant hi ha altres tipus de blat com el kamut o l’espelta, per citar-ne només dos, que s’han mantingut intactes des de fa milers d’anys i que, en general, no produeixen intolerància. 

Les persones que realment són al·lèrgiques  al blat, les celíaques, no en poden consumir de cap tipus. Normalment, aquestes persones ja han estat diagnosticades i per tant saben què podem menjar i què no. Hi ha, però, un altre grup de persones, cada dia més nombrós, que sense saber-ho el que tenen és una intolerància. Aquestes persones desenvolupen petits símptomes (inflor d’estómac, males digestions, marejos, obesitat, candidiasis, etc.), que sovint desapareixen simplement deixant de consumir blat industrial i aliments refinats on n’hi ha en excés, i començant a consumir altres varietats, en forma integral o refinada però ecològica.

Hi ha molts terapeutes, nutricionistes i persones conscients de la seva alimentació que han deixat de banda el blat (convencional) i han trobat un gran aliat en l’espelta.

L’altre dia vam fer macarrons d’espelta. Hi ha tot tipus de pasta, integral i refinada: espagueti, pasta de sopa, fideus... que permeten prescindir per complet del blat convencional.

També podem aconseguir pa (si és que no ens el fem nosaltres mateixos) fet amb kamut, espelta i altres blats que, mica a mica es van recuperant després d’haver estat durant anys sense utilitzar.

El seitan és una preparat originari de la cuina de l’orient asiàtic fet a partir del gluten, la proteïna del blat i que des de fa relativament pocs anys (entre 15 i 20) l’hem incorporat a la nostra alimentació. És baix en hidrats de carboni i molt proteic però absolutament prohibit pels celíacs, en canvi pels que només tenen intolerància o els que hem decidit deixar de consumir blat convencional, també tenim seitan d’espelta.

Pel seu aspecte i textura el seitan és molt usat també en dietes de transició, és a dir, per aquelles persones que volen consumir menys carn, però els és difícil renunciar al tall o segon plat i troben en el seitan un bon substitut.

Heus aquí una recepta (l’última que he fet) de seitan. Un animo, com sempre, a ser creatius. Només us diré que es pot usar en tots els casos, com usaríeu un tall de carn: picat per fer hamburgueses, croquetes,  mandonguilles o farcits, estofat per fer fricandó, a la planxa per acompanyar verdures...  

Seitan d’espelta amb poma i gingebre:

Ingredients:

-     Seitan d’espelta
-     1 poma
-     1 ceba
-     1 tall de gingebre fresc
-     1 cullerada de poma concentrada (o mel)
-     1 cullerada de tamari (salsa de soja)


En una paella posem un rajolí d’oli i sofregim la ceba fins que estigui tova, posem el gingebre ratllat i ho saltegem un parell de minuts. A continuació hi afegim la poma i ho deixem coure uns 3-4 minuts, seguidament posem el seitan, la poma concentrada (o mel) i ho deixem caramel·litzar durant una estoneta. Just abans d’apagar el foc hi posem el tamari.

Espero els vostres comentartis, dubtes i suggeriments.
Com sempre: Salut i bons aliments!

dimecres, 16 de març del 2011

Curs de cuina vegetarina.

Encara queden tres places lliures pel "Curs de cuina de primavera" que organitza la "Xarxa de consum Solidari" i que, finalment, iniciarem  dimecres dia 23 de Març.

Treballarem amb productes de temporada, cereals,  proteïnes vegetals, miso, algues... i, el més important,  aprendrem a cuinar amb diferents tipus de cocció i elaborarem menús complets i equilibrats per a tota la família.

Tenim la gran sort de comptar amb un espai únic i meravellós que cedeixen la Sílvia i l'Alfred, dos socis de la Xarxa.

Ja ho sabeu si us hi voleu apuntar aquest és l'enllaç:

Curs 'Cuina de primavera amb criteris ecològics i solidaris' Desprès de l'èxit del curs realitzat la tardor passada a Sant Antoni,  hem decidit repetir el curs per poder atendre la creixent demanda. Per facilitar l'assistència de  gent  nova, aquesta vegada el farem a Ciutat Vella. El curs consistirà en cinc sessions que es realitzaran els dimecres 23 i 30 de març i 6 i 13 d'abril (i un altre dia a convenir) de 19 a 21 hores a 'René + que electrodomèstics' (Pg. Lluís Companys, 13, baixos). El curs vol ajudar a conèixer les propietats dels cereals, llegums, espècies i productes de temporada per treure'n el màxim de profit i aprendre a cuinar en el dia a dia plats senzills però deliciosos i saludables.
Professora: Isabel Celma, coautora del llibre 'Viatge nutritiu'. Preu: Socis/es de la Xarxa de Consum Solidari: 40 euros / No socis: 60 euros (el preu inclou les classes i els productes i materials utilitzats). Curs limitat a 15 places. Inscripció prèvia escrivint a
activitatsxcs@gmail.com

dimarts, 15 de març del 2011

Nuclears, NO GRÀCIES!

Perquè no ens podem quedar amb els braços plegats. Ara, dissortadament la gran tragèdia del Japó posa sobre la taula la injustificada i absurda energia nuclear.

Donem suport als ecologistes i tots els que els anys 70 ja vam dir NUCLEARS, NO GRÀCIES! tornem a sortir al carrer!

Siguem valents, ara és el moment!

Barcelona: Movilització antinuclear i en solidaritat amb el poble de Japó - Ecologistes en Acció

Barcelona: Movilització antinuclear i en solidaritat amb el poble de Japó - Ecologistes en Acció

Curri de verdures

L'altre dia us ensenyava el meu especier, avui us mostro com fer un curri, bo, bo, per començar a perdre la por a aquest món tan desconegut però alhora tan apassionant com és el món de les espècies. Estic preparant una petita exposició de les seves característiques i propietats que publicaré al bloc un dia d'aquests però mentrestant, per anar fent boca, us animo a provar i experimentar, no us en penedireu.


INGREDIENTS PEL CURRI 
(les espècies poden variar segons els gustos)

-     Oli d’oliva
-     1 culleradeta de mostassa en gra
-     1 culleradeta de comí en gra
-     1 culleradeta de coriandre en gra
-     3 cebes
-     3 grans d’all
-     3 ó 4 cm de gingebre fresc
-     1 culleradeta de garam masala (mescla d’espècies hindú) o curri
-     1 culleradeta de coriandre en pols
-     2 culleradetes de cúrcuma en pols
-     3 cullerades de concentrat de tomàquet
-     3 cullerades de iogurt grec o natural
-     1 got d’aigua
-     coriandre fresc

I com que una imatge val més que 1000 paraules...
El curri en imatges...


1. Un rajolí d'oli a la paella i torrem les llavors: coriandre, mostassa, comí... amb molt de compte que no es cremin
2. Amb la mà de morter piquem el gingebre i l'all

3.A la paella on hi tenim les llavors torrades hi sofregim la ceba fins que estigui tova, llavors hi afegim la picada d'all i gingebre

4.Seleccionem les verdures que hi volem posar, en aquest cas carabassa i cols de Brusel·les
5,  Afegim les verdures tallades a la paella amb la ceba i les deixem fins que estiguin cuïtes


6. Afegim les espècies en pols: cúrcuma, clau, comí, canyella... amb generositat!
7. Ah!!! Descobrim uns quants cigrons a la nevera que ens havien sobrat del dia abans, o llenties, o arròs o qualsevol altra cosa...
8. Els afegim a la cassola, en aquest cas paella i els barregem bé amb les verdures
9. Tomàquet fregit (de confiança, com ara Cal Valls, si no l'hem fet nosaltres) i iogurt natural, grec o pels vegans de soja.
10. Hi posem tres cullerades de tomàquet i dues de iogurt i ho barregem tot ben barrejat
11. Per últim hi tirem un got d'aigua  i ho deixem coure uns 5-10 minu. Vigilem que no es begui tot el líquid, és més bo una mica caldoset.

Es pot fer amb qualsevol altra verdura; s’hi pot afegir patates, enlloc de cigrons s’hi poden posar llenties, soja verda o qualsevol altre llegum i fins i tot s’hi poden posar ous durs que queden boníssims.
Si us agrada picant, hi podeu posar "bitxo", caiena, o qualsevol altra espècie picant. Les que aquí he esmentat, si no es posen en grans quantitats, no piquen.  

Acompanyat de qualsevol cereal: arròs, mill, quinoa, kamut... és un plat complet i equilibrat per a tota la família.


SALUT I BONS ALIMENTS!

diumenge, 13 de març del 2011

INTERCANVI DE SABERS I SABORS

9 i 10 d'abril: Fira del Tast 2011. T'hi esperem!!! PDF Imprimeix Correu-e
Un any més, organitzem aquest espai de trobada i intercanvi entre les persones i entitats que portem a la pràctica un consum i un comerç per defensar i promoure la Sobirania Alimentària. Enguany, la Fira tindrà activitats durant dos dies. Us esperem dissabte 9 d'abril a la tarda  a l'Intercanvi de sabers i sabors (RAI. C/Carders, 12). Vine a aprendre noves i gustoses receptes i/o porta un dels teus plats favorits per degustar! Trobareu diversos tallers de cuina (de 18 a 20h) i al vespre farem un sopar degustació amb les receptes de totes les persones que vulguin participar. Diumenge 10 d'abril, celebrarem al matí una nova edició de la Fira del tast al Centre Convent de Sant Agustí (Pl. Acadèmia s/n), amb estands de productors, presentacions de productes i degustacions, activitats infantils, tast de teatre... i acabarem amb la Calçotada per la Sobirania Alimentària a la Pl. del Pou de la Figuera. Algunes d'aquestes activitats requereixen inscripció prèvis. Informa't a continuació. T'hi esperem!



DISSABTE 9 D'ABRIL

INTERCANVI DE SABERS I SABORS
Lloc: RAI (C/Carders, 12)

Recuperem una cuina equilibrada, feta amb productes ecològics, propers i de temporada i intercanviem els coneixements i plats que sabem fer. Vine a aprendre noves i gustoses receptes i/o porta un dels teus plats favorits per degustar!
De 18 a 20 hores: Tallers de cuina. Tria entre 9 interessantíssims tallers! (Més informació i inscripcions)Tallers de cuina de temporada, algues, begudes del món, cuina creativa vegetariana, salses, etc...i un taller-guarderia infantil per als participants que vinguin amb els nens/es.

A partir de 20 hores: Tast de receptes i sopar. Apunta't! (Més informació i inscripcions)
Porta la teva especialitat culinària i deixa'ns a tots bocabadats! Farem un sopar degustació amb les receptes de totes les persones participants. A més, gaudirem d'una degustació del què s'hagi cuinat als tallers de cuina que s'hauran fet prèviament.

divendres, 11 de març del 2011

Estofat de fesols amb carabassa

Per menjar amb cullera!



INGREDIENTS:


-     1/2 quilo de fesols bullits
-     1 ceba
-     1 tall de carabassa
-     2 grans d’all
-     1 fulla de llorer
-     Sal
-     Pebre
-     Comí en pols
-     Pebre vermell
-     Un parell de tomàquets madurs
-     Caldo vegetal o el mateix caldo de bullir les mongetes

En una cassola de fang o similar, farem un bon sofregit amb la ceba, els alls sencers i sense pelar, la fulla de llorer, la carabassa tallada a daus petits, i finalment el tomàquet triturat o ratllat, sense pell. Quan tinguem el sofregit ben confitat, hi afegirem els fesols bullits, els salpebrerem, hi posarem el comí i el pebre vermell i hi afegirem el caldo vegetal o el de mateixos fesols (si els hem bullit nosaltres) fins que ho cobreixi tot, ho deixarem coure uns 20 minuts i deixarem que reposi uns 10 minuts abans de servir-ho.




dimecres, 9 de març del 2011

Pakoras de coliflor

No cal dir que el fregit no és, precisament, el millor tipus de cocció per la nostra salut, de fet l’hauríem de restringir al màxim possible, però molt de tant en tant, a qui no li ve de gust unes croquetes, uns bunyols o unes patates fregides?

Avui, com cada dimecres, a casa, toca netejar nevera per deixar pas a les verdures fresques que ens esperen a la cooperativa. En mirar el calaix de les verdures he vist una coliflor tota trista que reclamava la meva atenció, així que he pensat en tallar-la en flors petitones i fer-ne pakoras. Normalment les acompanyo amb altres verdures tipus ceba, pastanaga, brócoli... ah! i a l’estiu les faig de pebrot, albergínia, carbassó, etc... però, com us deia, avui és el dia més trist per la meva pobra nevera i només hi he trobat coliflor. De tota manera ha quedat exquisida!

Ingredients:



-     Coliflor (o qualsevol altra verdura de temporada)
-     Farina, en aquest cas és de cigrons.
-     Aigua
-     Espècies: curri, cúrcuma...
-     Coriandre fresc

En un bol s’hi posa la farina, es barreja amb les espècies i el coriandre fresc (o julivert) i es va afegint aigua fins que aconseguim una crema no molt espessa, llavors hi arrebossem  les verdures. Tradicionalment els hindús per fer pakoras  fan servir farina de cigró, però us asseguro que amb farina d’espelta per ex. surten igual de bones.

El fet de barrejar la farina amb aigua evitem que se’ns cremi l’oli i que les verdures quedin olioses.

Preparem una paella amb força oli ben calent (després el podem aprofitar perquè queda completament net). Anem fregint les pakoras de mica a mica fins que quedin ben torradetes.


Salut i a gaudir-ne!

Macarrons integrals d'espelta

Per aquelles persones que no toleren bé el blat i no volen renunciar a un bon plat de pasta, l'espelta és una bona opció.

Ingredients:


- Macarrons d’espelta
- Ceba
- All
- Tomàquet triturat natural
- Bolets secs, en aquest cas de "Comerç just" 
- Herbes aromàtiques, en aquest cas romaní i orenga de la terrassa de casa.

En primer lloc posarem els bolets secs amb aigua durant uns 10 minuts per rehidratar-los. Evidentment es pot fer amb qualsevol altre tipus de bolets, i si són frescos, encara millor.
 
Mentrestant posarem un rajolí d’oli a la paella i hi afegirem la ceba i l’all (poden ser tendres o secs) i quan estiguin estovats hi afegirem els bolets. Ho deixarem sofregir bé i llavors hi tirarem el tomàquet triturat i les herbes aromàtiques.

En una olla a part hi posem aigua al foc i deixem que arrenqui el bull, llavors hi tirem els macarrons i els deixem bullir 8 minuts.

Si veiem que el sofregit ens queda una mica eixut, perquè hi hem posat poc oli (cosa recomanable) hi podem afegir un cullerot de l’aigua de bullir els macarrons.

Es colen els macarrons i es barregen amb la salsa.



Els que mengeu làctics, hi podeu posar formatge ratllat per sobre i els vegans proveu a posar-hi llavors de sèsam, en tots dos casos, estan boníssims.
-