dilluns, 29 d’abril del 2013

Pastís de xocolata, sense xocolata

Pastís amb "xocolata" de garrofa
Recordo quan era petita i anava a passar algun cap de setmana a casa dels meus tiets del Prat de Llobregat. Ara, el Prat és a tocar de Barcelona però llavors em semblava que me'n anava a la fi del món. D'això fa prop de cinquanta anys, quan de l'aeroport en dèiem "camp d'aviació" i aquest estava envoltat de camps de carxoferes i d'hortalisses de tota mena, no com ara, que els pocs camps de cultiu que queden, estan envoltats de pistes d'aterratge i  amenaçats constantment de ser engolits pel "progrés"
Entre moltes altres coses, recordo, com si fos ara, l'olor dels garrofers i de la garrofa. M'agradava tant que me n'omplia les butxaques i les anava rosegant tot el dia.
Els tiets em deien que les garrofes eren pels animals i que no en mengés tantes que em farien mal, però la meva mare m'explicava que durant la guerra amb la farina de garrofes es feia xocolata. No recordo haver-ne menjat mai d'aquesta xocolata quan era petita, però quan vaig començar a introduir-me en el naturisme vaig poder comprovar que amb la farina de garrofa es poden fer moltes coses bones.
Fa un parell de setmanes, vam estar "passejant" per la comarca de l'Alt Camp i en una de les cooperatives de productes de la terra, vaig trobar unes bossetes que hi deia: "farina de garrofa" i no me'n vaig poder estar, en vaig comprar un parell i com que tenia previst fer la presentació del llibre a la Biblioteca de Sta. Coloma de Cervelló, vaig pensar que prepararia un pastís com si fos de xocolata. El resultat va ser molt bo, va agradar molt a tothom i va sorprendre la seva aparença, ja que talment semblava de xocolata. Vaig pensar que l'havia de tornar a fer i explicar-vos-ho.
Doncs bé, avui com que ha plogut tot el dia i no hem sortit de casa (de tant en tant m'encanten aquests dies), he decidit tornar a fer el pastís de "xocolata sense xocolata".
Us l'explico:
Ingredients:
  • Una mida de llet de civada (o qualsevol altra llet vegetal)
  • Dues mides de sucre integral (panela)
  • Una mida d'oli d'oliva
  • Dues mides de farina integral d'espelta
  • Una mida de farina de garrofa
  • Un sobre de llevat natural, sense fosfats
  • 4 ous
  • La pell ratllada d'una taronja
  • Una cullerada de canyella en pols
  • Mitja culleradeta de clau en pols (opcional)
Una mida pot ser la d'una tassa o la d'un iogurt petit

Preparació:
En un bol hi posem els rovells d'ou, el sucre, l'oli, les farines, el llevat, la pela de taronja, les espècies i la llet de civada i ho barrejarem tot fins que quedi ben homogeni. Les farines cal que les tamisem (es pot fer amb un colador de forat petit). A banda, batrem les clares d'ou a punt de neu, es pot fer amb la batedora del "pimer", això ens ajudarà a que el pastís ens pugi més, i les afegirem a la resta d'ingredients,  amb molta cura perquè no perdin l'oxigenació. Ho posarem en un motlle i l'enfornarem a 180º durant 30-35 minuts (per saber si està cuit podem punxar la massa amb un escuradents i si surt sec i net és que la massa ja és al punt)
Pastís de "xocolata" de garrofa 

La farina de garrofa no té tants greixos ni calories com el cacau i no té els efectes estimulants que té aquest i té una dolçor natural que no té el cacau, per això és una bona opció per als més petits, també té més proteïnes i minerals i és digereix millor.

11 comentaris:

  1. Apa que bo, doncs! Això de la garrofa és genial... i sembla ben bé de xocolata. Petons!

    ResponElimina
  2. Quina bona pinta aquest pastís! Jo ja fa un temps que vaig descobrir la garrofa i normalment faig els postres amb ella. Els convidats es pensen que és xocolata! i fins i tot fa la mateixa olor. Queda boníssim!
    Si voleu veure la meva recepta de pastís de garrofa, aquí la teniu: http://quinoawakame.blogspot.com.es/2013/03/pastel-de-algarroba.html.

    Una abraçada!

    ResponElimina
  3. on pot comprar-se la farina de garrofa a granel?

    ResponElimina
    Respostes
    1. A MundoArcoIris en venen (crua i ecològica!): http://www.mundoarcoiris.com/superalimentos-mundoarcoiris-productos-ecologicos-veganos-crudos/algarrobo.html

      Salut! :-)

      Elimina
    2. Gràcies, Patricia per la informació!

      Salut!!

      Elimina
    3. Compreu la farina de garrofa a les agrobotigues de les cooperatives, el preu a que surt és molt inferior al de les botigues online i fem comerç de proximitat. Mig quilo de farina de garrofa 2.35 euros.

      Elimina
  4. Hola Isabel!
    Ja he fet el pastis dues vegades i queda tota la casa amb una olor boníssima!
    M'ha sorprès molt positivament la farina de garrofa, me la van regalar i no sabia què fer-ne...
    Als ingredients dius de posar una mesura de llet de civada, però a l'explicació no dius que es posi. De fet si no la poses queda massa espès. I he canviat el clau per pols de gingebre.
    Ho vam acompanyar amb xarop de maduixa i nata d'esprai. És dels primers pastissos que es menja el meu fill.
    Moltes gràcies per la recepta!!!
    Mireia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Mireia!!

      M'alegra molt saber que us ha agradat tant el pastís, la veritat és que té molt d'èxit perquè està boníssim. En quant a la llet de civada, s'enten que quan dic d'afegir a la resta d'ingredients, inlcou també la llet de civada, no obstant gràcies per l'observació miraré d'aclarir-ho millor.

      Elimina
  5. Hola Isabel!
    Ja he fet el pastis dues vegades i queda tota la casa amb una olor boníssima!
    M'ha sorprès molt positivament la farina de garrofa, me la van regalar i no sabia què fer-ne...
    Als ingredients dius de posar una mesura de llet de civada, però a l'explicació no dius que es posi. De fet si no la poses queda massa espès. I he canviat el clau per pols de gingebre.
    Ho vam acompanyar amb xarop de maduixa i nata d'esprai. És dels primers pastissos que es menja el meu fill.
    Moltes gràcies per la recepta!!!
    Mireia

    ResponElimina
  6. Hola, a mi no em queda clar, quan es una mida? A quants grams equival?

    ResponElimina
  7. Molt i molt bo! Moltes gràcies per compartir la recepta!

    ResponElimina