dimarts, 5 de febrer de 2013

"Cuina eficient i saludable d'hivern"


Algunes receptes del darrer taller de "Cuina eficient i saludable d'hivern" 


Crema de castanyes:

Ingredients:

  • 200 gr. de castanyes seques (pilongues)
  • Una ceba
  • Un porro
  • Un rajolí d'oli
  • Sal
  • Pebre
  • Aigua o caldo de verdures 

Posarem les castanyes seques en remull tota la nit, mínim 10 hores, al matí les colem.

En una cassola amb un rajolí d'oli hi posem la ceba tallada en juliana i el porro tallat a rodanxes petites. Ho salpebrem i ho deixem coure uns minuts, llavors hi afegim les castanyes. Hi donem un parell de voltes i seguidament hi afegim el caldo o l’aigua i ho deixem bullir uns 40-45 minuts i ja ho podem triturar.



Lasanya de seitan amb bolets

Ingredients:
  • Un paquet de seitan
  • Una ceba
  • Un gra d’all
  • Bolets variats*
  • Sal
  • Pebre
  • Beixamel  
  •  Pasta de lasanya
  • Formatge ratllat (opciona)
  • Picada, d’all, julivert i farina de galeta (en lloc del formatge ratllat)

Preparació:

Picarem la ceba i l’all i ho sofregirem en una cassola amb oli d’oliva, quan la ceba ja sigui ben tova, però abans de que agafi color, hi afegirem el seitan, tallat ben petit i ho deixarem un parell de minuts més. A continuació hi posarem els bolets, ben nets i tallats, i ho deixarem coure tot junt. Al final de la cocció hi posarem una o dues cullerades de beixamel.

Si utilitzem pasta de lasanya precuinada (sempre que sigui ecològica) no caldrà bullir-la prèviament, només caldrà que la posem en una safata que pugui anar al forn, on prèviament hi haurem posat un fons de beixamel, i anar fent capes: una de pasta, una de farsa. Sempre acabarem amb una de pasta que cobrirem amb beixamel. Llavors hi podem posar formatge ratllat o, si som vegans, la picada d’all i julivert, i ho posem al forn a gratinar.

* No cal dir que els millors bolets són aquells que hem collit nosaltres mateixos al bosc, però a falta d’aquests podem triar aquells dels quals tinguem clara la procedència, o bé que siguin cultivats, com el xíitake, les gírgoles, els xampinyons... això sí, que el cultiu sigui ecològic.


Per la beixamel (vegana)

Ingredients

  • Una ceba
  • Oli d'oliva
  • Tres cullerades de farina
  • Llet vegetal (de soja, de civada, d’arròs...)
  • Sal
  • Nou moscada 

Picarem la ceba i la posarem a la paella amb un rajolí d’oli, quan ja sigui tova però abans de que agafi color, hi posarem la farina, molt a poc a poc, i l’anirem remenant perquè no faci grumolls; quan ja la tinguem ben integrada amb l’oli i la ceba, anirem afegint la llet mica a mica i remenarem constantment perquè no s’enganxi. 

Una mostra il·lustrativa del procés d'elaboració:

Cap comentari:

Publica un comentari