divendres, 17 de maig del 2013

Oli de calèndula

Aquest any estem tenint una primavera fantàstica amb pluges continuades i potser això ha ajudat a que les herbes remeieres i aromàtiques, com la sàlvia, la farigola o el romaní, per posar algun exemple, estiguin fent una floració com feia anys que no veia. Totes elles formen part molt activa dels ingredients que utilitzo abastament per a confeccionar la majoria dels plats que preparo, bé ho saben aquells que assisteixen als meus cursos i tallers, perquè no deixo mai de portar al meu sarró un pomet d'herbes aromàtiques collides del meu hortet urbà. Tant les fulles com les flors donen un aroma i un sabor tan especial que si em veiés obligada a prescindir-ne em semblaria que em manca una part important.


 
De tots és sabut que no només donen aroma i sabor, la majoria, per no dir totes, tenen a més, propietats molt actives en el procés de  prevenció i curació de diverses dolències. Un cas molt representatiu, i jo diria que imprescindible per a tenir cura de la pell, és el boixac (calendula officinalis).   Cada any espero tenir prou producció per a poder fer una maceració en oli d'oliva i enguany ha estat decisiu.
 


Com ho hem fet? La meva neboda Olga i jo vam recollir les flors i les vam posar a macerar en oli d'oliva "verge extra de primera pressió en fred i ecològic", tot això imprescindible si després volem utilitzar-lo per a la nostra pell. També es pot fer amb altres olis com ara d'ametlla, d'alvocat, de sèsam, etc. sempre que siguin ecològics, de tota manera el d'oliva te molta Vitamina E,  poderós antioxidant i és excel·lent.

Ho tindrem un mínim de tres setmanes en un lloc fosc i fred i llavors ho colarem i posaren en flascons de vidre fosc perquè la claror accelera el procés oxidatiu.

Quines són les bondats de la calèndula? És imprescindible per qualsevol tipus de problemes de pell:  picors, picades d'insectes, cremades, calmant després de prendre el sol, psoriasi, berrugues, i per la pell encetada dels nadons és oli en un llum.

Si ens molesta l'olor de l'oli d'oliva per posar-lo directament a la pell, podem posar unes gotes d'algun oli essencial que ens agradi, per exemple d'espígol, de citronella, de gerani o de romaní.

La millor manera d'utilitzar els olis corporals és després de la dutxa, amb la pell molla, fent fregues per tot el cos, o per la part que necessitem i deixar que penetri bé. Si ho fem quan tenim la pell eixuta ens quedarà molt oliosa i amb perill de tacar la roba.

Si voleu presumir d'una pell hidratada i fresca, no hi ha millor remei, ep! acompanyat, això sí, d'una bona alimentació natural i equilibrada.

Salut amb bons aliments!
 
 

2 comentaris:

  1. Hola! Quina bona idea, això de l'oli! A mi m'agrada barrejar els pètals de calèndula amb l'amanida. Aquest any, amb les pluges, és cert que creix molt bé. Però no hi hagués caigut mai, amb això de l'oli! Gràcies per compartir-ho. Petons

    ResponElimina
  2. Si, a mi també m'agrada molt posar-hi pètals de flors a les amanides, o a les cremes de verdures, donen color i alegria. Ja em diràs si has comprovat els beneficis de l'oli de calèndula.

    ResponElimina